Sunday, November 14, 2010

AYat OLDscoll KELANTAN

ASSALAMUALAIKUM

Malam ni saya mau kongSi sikit ayat pelik wargo kelantan ni.hehe...sure korang tak tau nye..kebanyakan ayt tuh dah tak pakai/meluas...

so senang2 leh perah otak korang skali tok PK..

hehe..
ni da beberapa prkataan pelik kelantan:

kecek-cakap(sure korang dah tau ni)

kicik-terberak

kore-tempat kukur kelapa(alah yg bole duduk tu)

yak bok tam-opocutt..(hehe..)

jelokk-besin/bekas.

bidah-lastik

cokoh-duduk bertinggug.

tuyuk-pepatong

sumbat=takleh belah

kube=bolok wok..hehee.aku pon tak tau..

Supek ghokghak= kampit plastik

Ja'be=kampit plastik jugak

Kabo=kumbang

woh zabik= buah anggur

woh ssetor= buah manggis

woh sawo nilo=buah ciku

woh timung cino=buah tembikai

inai air=bunga keembung

butir star= kundang (warna)

pleting=straw

ngeceh=lighter

gesek=mancis

bo=mentol

batu=telur (bukan telur yg kita makan tu)

koyok=kopek

hite lengit/hite lege=hitam pekat

ikan aya=ikan tongkol

daging musir=daging batang pinang

Glewak=malas

glenya=gatal

cuco=duit baki

kalam=pensil

sobek=modify

nijeala yang saya boleh share... byk lagi sbrnye tp yang ni paling pekat.
kat bawah ni ada perbezaan bahasa or lembutnye bahasa klate ni..
jom layan.. haha..






Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 orang yang peramah:

yahaya said...

buleh buat kamus ni..susun banyak..banyak

farsa fira said...

butir star?

Mark Peace said...

yer acap.. tak penah dgr ek?? tye member t ek.. hehe

farsa fira said...

ye..x pnh dgr...hik3

Mr PieRat said...

ado lagi abe pih~ bahaso kelate nie suko tamboh2 kt belakey...kuning lehey, ija kelung, putih suih, masin perak, tawa hebey, pahit lepey, mase purik, lebuk lepey....hahahaha

Post a Comment