Monday, September 20, 2010

HUKUM MENGAHWINI WANITA HAMIL LUAR NIKAH..

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Untuk Santapan Jiwa: Mengahwini Wanita Hamil??

Sesungguhnya, permasalahan ini berat sgt2...
Perkahwinan seumpama ini,
hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga atau individu itu biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat-cepat kahwinkan.
Betul ke cara tu??


Problemnya sekarang,
ramai yang tak tahu mengenai hukumnye..
sah ke haram...
tadi, masa tgh search untuk asignment CTU, saya terbce dari sebuah article yang mengatakan kahwin semasa mengandung adalah haram n tak sah.. betul ke?? saya pun baru tau ni..

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu tidak sah, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila...

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. bawah ni adalah interaksi antara imam n si bertanye..
Saya kongsikan bersama anda disini kerana ianya amat penting untuk pengetahuan kita semua:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin
sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah
sehingga bayi itu
dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu tidak sah.
Seorang lelaki tidak
boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun
lelaki itu merupakana ayah
kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu
mestilah menunggu
sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak
mengandung, barulah
mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina
kerana pernikahan
itu tidak sah.

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa
anak itu tiada hak
untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan
segera dan menunggu
sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum
mereka boleh bernikah.

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu
sebahagian
tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka
harus diberi peluang
untuk memperbetulkan
keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang
lahir dari pernikahan
tidak
sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Tolong jangan abaikan problem ini. Ini merupakan
satu perkara yang
serious jadi, fahami dan dalami betul-betul dan
bincanglah dengan
Imam/ustaz
sekiranya perlu atau ada kemusykilan yer.

mafhumnya:
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan
ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan yang
memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".


saya still confuse ngn topik nie..
pe pendapat korg lak?

WASSALAM..

MnBz
█║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
© OFFICIAL PAGE ©
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 orang yang peramah:

ann said...

herm,...pndapat saya yer cik nafis,..lau gtu,..lau dh kata xsah,so kawin la lpas bersalin,..ke gne,..tp pelik gak,.rmai gak hak bila tau yer pregnant,..n famili suh kwin,cmne dio kawin,xkan iman xgtau bnda ni xsah,..kan rmai yg kawin ms ngah ngamdung anak luar nikah,kawin ngn bf dia,.kwn saya ada gni,.so gne./xsah la?

simplegurl said...

hmm...for me,bnda ni amatla serius.utk comment cik ann,maybe imam 2 xtau yg prmpuan tu tgh pregnant.
encik nafis, apa yg awk confius sbnarnya?

cteaz said...

hurm..byk fatwa..ad yg ckp sah..ad yg ckp x..mane 1 yg btol???
kalo x sah,bt ape ramai yg kena paksa kawen even dh taw mengandung??btpe kawen kan kalo dh taw perkahwinan tu xkan sah..
tah la napis..fatwa mcm2..kang bercanggah plak..tanya pd yg pakar la.

Mark Peace said...

ann: mane ada tok imam check perut dulu b4 akad nikah ann n takkan family dorng nak heboh(yeay anak aku ngandung ni, tapi tak kawin lagi).. malu la nanti. so terpaksa wat gtu la...sal kawan awak tu yunk, mrka kene tnye pakar la.. org pon tak tau.. hehe
simplegirl:confius sah or tak sah cik simple girl....
ct: tula ct.. td ehsan da share link sal ni... fatwa tu cakap sah kawin.. tapi tak digalakkan.. kalau digalakkan, ramai lakan yang buat.. tapi boleh ke gtu.. seolah2 takde hlgn plak benda tu if its happen...tp anak tu memang kene B/BT abdullah la..

Mark Peace said...

Huraian Tajuk/Isu:

Apakah hukum orang yang berkahwin dengan perempuan yang mengandung, umur kandungannya ialah 6 bulan, apakah sah aau tidak perkahwinan tersebut dalam Islam.
Hasil daripada perkahwinan tersebut anaknya lahir lebih kurang 3 bulan sahaja selepas mereka berkahwin. Kepada siapakah anak itu hendak dibinkan.

Keputusan:

Jawatankuasa Fatwa yang bersidang pada hari ini membuat keputusan bahawa:
1. Perkahwinan tersebut adalah sah dari segi syara' sekiranya nikah itu menepati hukum syara' sekalipun perempuan itu sedang mengandung. Walau bagaimanapun perkahwinan seperti itu tidak digalakkan.
2. Anak itu dibinkan kepada ibunya atau kepada Abdullah, bukan ayahnya.


Status Penwartaan:
Tidak Diwartakan

Negeri:

* Terengganu

Mark Peace said...

Wǒ ài Wǒ De Bókè

Post a Comment