Friday, September 3, 2010

LELAKI BAIK ADALAH UNTUK PEREMPUAN YANG BAIK2 DAN SEUMPAMANYA



ASSALAMULAIKUM…


Topic special untuk hari jumaat ni… selalu saya dengar lelaki baik adalah untuk perempuan yang baik2, dan lelaki jahat untuk perempuan yang jahat....Tul ker? Ape pendapat korang? Jom kita bincang..

Jodoh kita adalah ketentuan yg terbaik untuk kita
jodoh adalah untuk saling melengkapi dan mengimbangi kelebihan dan kekurangan
pasangan kita..

~kte sdri tau ape yg terbaek tuk dri kte kn...Kalau rse m'bebankan hidup dgn Org yg x sesuai..better get off..sdri pk la beb~hehehehe

jangan kesian bertukar kepada perasaan sebaliknya sudahla..
tapi nk ckp soal pasangan ni.. rumit….ade yg laki muke pecah umah.. bini cun gile: orang kata bukan sebab jodoh,tapi sebab duit
yeke? duit tu sebab je,jodoh la jawaban sebenar

sehajat mane pun seseorang tu...sbnarnya ada kebaikan nye jugak.
mgkin ada dri few part, dia jahat..tp ada part lain die lembut hati ke, suke bersedekah ke..tak ley tgk org susah ke ape ke…(macam saya) hehehe..

so for me, jodoh tu sesuatu yg terbaik Tuhan dh tentukan utk kita. Kalau kita nmpk cm seseorang tu tak layak je ngn jodoh die tu, maybe Tuhan dh tentukan si baik tu utk suatu hari nanti merubah hati or perangai yg jdohnye si tak brape baik tu. Kdg2 tuhan nk ubah manusia dgn cara tu.. Die nak berikan kita seseorang yg lebih baik supaya kita sndiri akan tersedar utk mnjadi org yg lebih baik.

Ok.. saya nak masukkan sket issue ni dalam konteks agama walaupon saya ni tak lah alim sgt(sket2 jea)…
Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Itulah janji Allah S.W.T buat semua manusia. Seandainya anda masih meragui kalimah ilahi, kalimah siapakah lagi yang tinggal untuk anda ikuti?
Islam itu sempurna..

dijadikan manusia itu berpasangan (lelaki&perempuan)..diikuti dengan firman Allah s.w.t anda baca kat atas td...tetapi dalam kesempurnaan Islam, Allah s.w.t telah menetapkan kelonggaran dimana ada lelaki jahat untuk wanita baik dan sebaliknya yakni dengan 'nasuha' dalam diri kita..

Ini kerana lelaki/wanita yang baik dapat memimpin kita(yang nasuha) pada jalan Allah..

Allah Maha Besar..setiap apa yang berlaku adalah kehendak-NYA..

cari la hak soleh macam nie eh?? hehehe

1stly saya pun x setuju dgn perkara di atas.... tp klu diberi pilihan sure semua nk kan yg terbaik utk pasangan masing2, pendapat saya la ini semua terletak pd jodoh & ketentuan Allah..sbb x semua perkahwinan berakhir dgn kebahagiaan & kesengsaraan, wlupun dua2 pasangan baik2 belaka mesti ada pihak "ketiga" yg jd punca keretakan rumah tangga....dan wlupun dua2 pasangan x berapa baik,pihak ketiga juga akan jd penyebab utk mereka berubah kpd baik cthnya "anak".. Tuhan Maha kaya...mane tau anak tu td bleh membimbing kedua ibu bapa dia ke jalan yg diredhai...InsyaAllah

bagi pendapat saya jugak smue ni bgantung pada jodoh kita.. n problem in relationship,kenalah kita hadapi dengan tindakan,pemikiran dan prasaan yang bijak. ofcourse bak kate org keikhlasan n kesabaran tu memang satu kunci dalam kebahagian beb.. memang adenye contra dalam perangai kedua2nya adalah warna2 dalam penyatuan 2insan itu.. tapi haruslah kita tangani dengan baik n muhasabah diri perlu ada untuk mewujudkan hubungan yang sempurna.kalau berasa tak boleh dibantu,n jenis manusia yg tak boleh ditegur untuk kebaikan adalah saranan saya “ better tinggalkan ja”. tapi kalau seseorang tu mempunyai tahap kesabaran yg tinggi dan dia bersabar disepanjang perhubungan dia pun tuhan akan bagi ganjaran kepada usaha dia tu seperti cth2 yg kita tengok dalam drama2 tv tu..life can be expected actually taw..kita yg mengatur perjalanan hidup kita dengan keizinan daripadaNya.. kawan, kita ni saling melengkapi untuk menambahkan umatNya didunia ini..InsyaAllh..

Tidak lah kita dijadikan utk saling tuduh menuduh.. hina-mengghina antara satu sama lain..
setiap kejadiannya itu adalah qada' & qadar yg tertulis sejak di Loh Mahfuz lg..

utk mncari pasangan ni, wajar jika kita pilih calon kita mgikut apa yg disarankn oleh Islam itu sndiri.. jd, secara automatis.. kita bole simpulkn yg calon2 yg sesuai itu akn trgolong dlm kategori org yg baik2.. terpelihara iman dan akidahnya..

Tp tidak salah utk mencari yg kurang smpurna.. nape saya kata begini.. sbb ada kawan saya nak pasangan tak sempurna(cacat). Hehe.. die cakap tak pe cacat asal ensem.. Tapi kat sni bukan saya nak fokuskan kepada yang cacat. Tapi kepada orang yang kurang sempurna(tak cukup solat/jahat/mencuri/penagih/dll).. jika cukup ilmu dan amal kita, boleh mnjadi satu ibadat pd kita utk mndidik dan membimbing si dia.. maka yg itu adalah lbh baik..

Percayalah kwn2, tiap satu ciptaan dan suratan Nya adalah cukup sempurna dan tidak dapat kita rungkaikan simpulan di sebaliknya..

Yang penting.. kesabaran dan keikhlasan adalah kunci pd kesejahteraan hdp.. setiap manusia adalah sama darjatnya, hnya iman dan amal yg membezakn antara kita.. itupun hanya Allah yg lbh mengetahui..


Jodoh, ajal, maut dan pertemuan adalah ditanganNYA
maka ianya terangkum dalam perkara ghaib...diluar batas fikiran kita.

Wassalam..
MnBz
█║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
© OFFICIAL PAGE ©
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 orang yang peramah:

prince ralphsham said...

kalau yang jahat degan yang jahat...jadi lg jahat r g2...haha

Mark Peace said...

sesuai la sbb same2 jahat..

Unknown said...

kalau yg baik dgn yg baik,..yg cantik dgan yg cantik,..hbis yg huduh kena dgan yg huduh la?
cean gtu ko hak huduh,..ore huduh pom ada keinginan ugak nak hak semak supo dimas subekti,..aiii xadil ni,..

Mark Peace said...

hahaha... masalah nye dimas subekti nak ke yang kat udos tu yunk??? hahaha...rasa dimas dop laye.. kalu die tgk u yunk, lagi lari pecut die yunk.. hahaha

Anonymous said...

oloh...semak nyo gmbar....hahaha...
hop duk tgh doa 2 dop tehe nyo...bgos2..calon2 menantu mama...gagagagaga

Mark Peace said...

hahaha... lulus ko ni yana...

prince ralphsham said...

PEACE...pada pendapat aku lagi kalu la dia jahat bini pun jahat jugok....tu hok tubik anak curi mutor..mat rempit sebab g2 r....so pda pendapat aku...jodoh x leh nak takwilll...sebaek2 mane kita sejahat mne kita bahkan sekaya mane pun kita...semat ko huduh ko...hanye Tuhan yang tau...berdasar dalil dipetik dari suroh al-Furqan : 2 Maksudnya : "Tuhan yang menguasai pemerintahan langit dan bumi dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam pemerintahanNya dan Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna."
ke 2 sudah tentu Nabi saw mengajar umat Islam lelaki dan perempuan untuk mereka berusaha memilih jodoh mereka, bahkan ini adalah kemestian. Antaranya adalah hadith Nabi saw :

Maksudnya : " (kebiasaannya) Dikahwini wanita itu kerana empat perkara : Krna hartanya, keturunannya, kecantkan dan krna agamanya, Maka pilihlah yang memiliki agama, dia akan menguntungkan kamu." diriwayat bukhari al dan muslim...

Hadith ini nok royak ko lelaki dan wanita. Wanita juga disuruh memilih bakal jodohnya yang berpegang teguh dengan agama. Inilah usaha untuk memperolehi kebaikan yang dituntut oleh Allah dan rasul untuk kita mencarinya.

so cari lah jodoh sebaek2 nyer.... stu lg yang nak saya tekan kan kat sinie...kita tiap2 hari Doa kat Tuhan...aku nak dia, aku nak dia, aku nak dia...rasa2 Tuhan mane nak bg kalu tiap2 masa dok pengang tangan yg bukan muhrim itu...yang pasti buat mu haram...nauzubillah

Mark Peace said...

RALFSHAM... thankz... good sharing... byk output n input dapat tu...hehehe...tapi yang last part tu, no komen.. sbb manusia tak lari dari wat silap.. sbb tu kene cepat2 kawen dari benda tu berlakukan... hehehe

prince ralphsham said...

tu r aku nak nikoh nie pih..ngejah r x leh cikgu...lecturer pun xpe kita...x milih kita...haha

Mark Peace said...

hahha... sedap nyo nikoh.... demo takpo sham kijo doh... bulih nak pero bini... tokleh lecture doctor takpo kan?? haha

Post a Comment